A magasan kvalifikált, elismert vezetők és specialisták megkeresésének leghatékonyabb módja a direkt keresés (executive search). Ennél a keresési módszernél más eszközöket és megközelítéseket használunk, mint a toborzásnál (recruitment), melynél az adatbáziskutatás és a hirdetés dominál, legtöbbször nem vezetői pozícióknál alkalmazzuk.
A direkt keresés általában hosszabb folyamat, akár 5-8 hetet is igénybe vehet, a kiválasztási folyamat, amely alapvetően a piackutatáson és networkingen alapul, különös hangsúlyt fektetve a diszkrécióra.Főleg a felső- és középvezetők kiválasztása és specialisták keresése során alkalmazzuk ezt a módszert és a vállalt garancia is hosszabb az átlagosan elfogadott 3 hónapnál.
A direkt keresés folyamata
Felső- vagy középvezető, illetve a cég szempontjából kulcsfontosságú tudással, tapasztalattal rendelkező jelölt felkutatására közvetlen megkeresés módszerét alkalmazzuk, mely az alábbi lépésekre épül:
I. A leendő megbízóval való személyes kapcsolatfelvétel során megismerjük ügyfelünk tevékenységi körét, a piacon betöltött szerepét, szervezeti kultúráját, a szervezeti felépítést, a betölteni kívánt pozíció betöltőjével szemben támasztott szakmai és emberi követelményeket, a pozícióval együtt járó feladatokat, hatásköröket, a pozícióhoz kapcsolt kompenzációs csomagot stb.
II. Miután megismertük leendő megbízónkat és a betölteni kívánt pozíciót, kidolgozzuk az adott pozícióra általunk legalkalmasabbnak vélt keresési stratégiát, és ajánlatot teszünk ügyfelünknek a keresési metódus részleteiről, határidőkről, garancia feltételekről, a megbízási díjról és annak ütemezéséről.
A szerződés aláírása után általában 6-8 héten belül bemutatjuk azokat a jelölteket, akivel Megbízónk nagy valószínűséggel szerződést fog kötni.
A folyamat az alábbi ütemezésben zajlik:
1. hét
- A követelményprofil, keresési stratégia, valamint a keresés célcsoportjának meghatározása Megbízóval közösen, amelyet írásban is megfogalmazunk.
- Feltérképezzük a keresés célcsoportját (iparági kutatás, a hasonló munkakörökben dolgozó potenciális jelöltek feltérképezése).
- Visszajelzés, írásbeli összefoglaló készítése ügyfelünk részére.
2. hét
- A kapcsolatrendszer, networking beindítása.
- Szisztematikus direkt keresés, piackutatás.
- Meglévő adatbázis átkutatása.
3. hét
- Long list elkészítése – amely a keresési folyamat során beazonosított jelölteket tartalmazza.
- Megbízónkkal részletesen áttekintjük, megbeszéljük a long listet, tovább szűkítjük a lehetséges jelöltek körét.
4. hét
- A beazonosított potenciális jelöltekkel kapcsolatfelvétel, interjúszervezés, a beazonosított kompetenciák mentén strukturált interjúk levezetése, igény esetén személyiség és egyéb pszichológiai tesztek készítettése.
- Referenciák bekérése, ellenőrzése.
- Interjúriportok készítése.
- Eredmények megosztása az ügyféllel – általában személyes konzultáció a pozícióért felelős tanácsadóval.
5. hét
- Short list összeállítása és egyeztetése az ügyféllel: az a 2-3 legalkalmasabb jelölt szerepel rajta, aki közül a megbízó nagy valószínűséggel választani fog.
- További szakmai, személyiségtesztek készítése.
- Összehasonlító elemzések készítése a legalkalmasabb jelöltekről, értékelésük számokkal, amely objektív összehasonlítást tesz lehetővé.
6. hét
- A short listből kiválasztott jelölttel/jelöltekkel interjú/k megszervezése a tulajdonosokkal, a szakterületi vezetőkkel, stakeholderekkel stb.
- Jelöltek interjúja a Megbízóval, amelyen a tanácsadónk is részt vesz – utána konzultáció, tapasztalatcsere a Megbízóval.
- Az interjúk után visszacsatolás a jelöltnek az ügyfél visszajelzéseiről, az ügyfélnek a jelölt visszajelzéseiről, esetleges kérdéseiről.
- A megbízó döntésének támogatása további információkkal, esetleg további referenciák beszerzése.
- Tanácsadás, kommunikáció a két fél között, hogy szerződéskötés esetén a mindkét fél számára legelőnyösebb szerződés jöhessen létre – esetlegesen munkajogász segítségének bevonása.
7-8. hét illetve folyamatosan
- Ügyfél elégedettségének mérése.
- A jelölt utánkövetése.